Бюджет та громадськість

Без права на правду і громадський контроль? Порушення законодавства про закупівлі Львівводоканалу, передані для кримінального розслідування, намагаються приховати

Впродовж двох місяців триває процес отримання інформації про порушення ЛКП «Львівводоканал».

Порушення, які були виявлені Державною фінансовою інспекцією у Львівській області, передані для кримінального розслідування, а тому становлять громадський інтерес для нас.
Так, контроль за державними закупівлями Держфінінспецією здійснюється тільки під час інспектування та державного фінансового аудиту. Хоча питання перевірки закупівель є окремим питанням, проте все ж таки, певного окремого річного плану щодо проведення перевірок державних закупівель немає і це не передбачено законодавством.
Протягом І півріччя 2015 року Держфініспекцією у Львівській області проведена одна перевірка державних закупівель. Таку відповідь надано органом влади на запит Центру громадської адвокатури у листі від 11.06.2015 р. №06-02-15м/2630.
Цікавим є те, що в ході перевірки встановлено порушення Закону України «Про здійснення державних закупівель».
За результатами перевірки складено акт від 20.03.2015р. №06-02-21/1, який об’єктом контролю 01.04.2015р. підписано із запереченням, на які дано аргументований висновок. Факти, викладені у запереченні, не підтверджені, та відповідно, не прийняті.
Проведеною перевіркою встановлено завищення вартості будівельних робіт з каналізування району вулиць Ряснянська, Брюховецька у м. Львові в сумі 62 649,14 грн. та порушення вимог Закону при проведенні процедури закупівлі.
Порушення, як вказується Держфініспекцією, полягали у тому, що комітет з конкурсних торгів ЛМКП «Львівводоканал» порушив норми закону. Переможцем торгів стало ТОВ «Укрінвестбуд». Тоді як інший конкурент на торгах, а саме ПАТ «ЛСБМУ №1», пропонував дешевшу пропозицію.
Держфінінспекцією було надіслано об’єкту контролю обов’язкові вимоги щодо усунення порушень та недопущення їх в подальшому. Також матеріали перевірки передано до управління ДСБЕЗ ГУМВС.
Організацією подано запит про надання копії акту перевірки та висновку на зауваження. І тут громадські активісти стикнулись із опором надання публічної інформації.
Спочатку Держфініспекцією у Львівській області надіслано відповідь від 12.08.2015 р. №13-15м/506. У листі вказувалось, що «відповідно до частини другої статті 21 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 р. у разі якщо задоволення запиту на інформацію передбачає виготовлення копій документів обсягом більше як 10 сторінок, запитувач зобов’язаний відшкодувати фактичні витрати на копіювання та друк». Також вказувалось, що відповідний розмір відшкодування витрат затверджений органом влади, та становіть 0,1 відсоток розміру мінімальної заробітної плати.
Як вказується у відповіді, «одночасно повідомляємо, що за результатами перевірки державних закупівель у ЛМКП «Львівводоканал» складено акт від 20.03.2015 №06-02-21/1 на 14 аркушах, заперечення ЛМКП «Львівводоканал» на акт перевірки та висновки на зауваження (заперечення) до акта перевірки державних закупівель в ЛМКП «Львівводоканал», що є невід’ємною частиною акту перевірки, складають 6 аркушів».
Отож, враховуючи що відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації», відшкодування фактичних витрат на копіювання та друк здійснюється з одинадцятої сторінки, а десять надаються безкоштовно, оплатити організація мала б 10 сторінок. На сьогодні розмір мінімальної заробітної плати становив станом на серпень, коли надавалась відповідь, 1218 грн. Таким чином, організація мала оплатити суму біля дванадцяти гривень.
Як вказувалось у відповіді, «надання копії акту перевірки можливе після сплати Вами фактичних витрат на копіювання». Водночас рахунку, на який би організація могла перерахувати кошти на покриття витрат, не було надано.
Громадська організація «Центр громадської адвокатури» подала звернення до Держфінінспекції у Львівській області (№35/08/15 від 25.08.2015 р.), в якому просила надіслати реквізити для здійснення проплати фактичних витрат на копіювання або друк документів.
Відповіді інспекції організація очікувала більше місяця. Проте вона була надана після того, як керівник організації намагалась телефоном з’ясувати стан розгляду та коли буде надана відповідь. Після відсилання до кількох відділів, та наполягання на тому, що представники організації ставлять питання про можливість самостійного ознайомлення із документами (таке право також передбачено Законом «Про доступ до публічної інформації»), отримано коментар, що даний акт і заперечення не будуть надані громадській організації у будь-якому випадку.
Це було підтверджено і у відповіді Держфініспекції від 29.09.2015 р. №06-02-15м/6146. Так інспекцією повідомлено, що «матеріали перевірки передані УПЗСЕ ГУ МВС України у Львівській області для прийняття рішення», «за результатами їх розгляду повідомлено Держфініспекцію у Львівській області, що матеріали перевірки долучено до кримінального провадження за ст.358, ч.1 ККУ».
Також інспекцією зроблено висновок, що копію акту не можна надати на запит громадської організації на підставі Закону України «Про доступ до публічної інформації», адже «…керуючись вимогами ст.222 КПК України, надання копії акта перевірки можливе лише за згодою органу, що відкрив кримінальне провадження».
В статті 222 Кримінального процесуального кодексу України вказується, що відомості досудового розслідування можна розголошувати лише з дозволу слідчого або прокурора і в тому обсязі, в якому вони визнають можливим.
Водночас акт перевірки та документи до нього створені у процесі здійснення повноважень Державною фінансовою інспекцією у Львівській області, а тому за визначенням Закону України «Про доступ до публічної інформації» є публічною інформацією (відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом).
За такою «логікою» органів влади, усі встановлені порушення законодавства про державні закупівлі при переданні до правоохоронних органів будуть приховуватись від громадськості?
У відповіді вказується, що кваліфікують кримінальне порушення за ч.1 ст.358 як «підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів», хоча тут має стояти і питання про вчинення порушень членами комітету, і очевидним є те, що ознаки корупційних діянь, адже рішенням умисно відхилено дешевшу пропозицію учасника.
Громадські активісти та журналісти продовжують стежити за розвитком цієї справи. Із відповідними запитами про доступ до публічної інформації організація також звернулась до ЛКП «Львівводоканал» про надання копії акту. Щодо порушення вимог законодавства про доступ до публічної інформації організація звернулась до органів прокуратури. Залишається ще в «інструментарію» громадських активістів подання позову до суду щодо надання інформації, адже це грубе порушення Закону «Про доступ до публічної інформації» та невірне його трактування.
Також важливим є продовження «громадського нагляду» за тим, якими будуть результати розслідування кримінальної справи правоохоронними органами. Про хід та стан досудового розслідування також подано запит до правоохоронних органів.
Так як вказується у відповіді Держфінспекції у Львівській області від 29.09.2015 р. №06-02-15м/6146 лист про порушення було направлено листом 28 квітня 2015 р. до УПЗСЕ ГУ МВС України у Львівській області. Відповідно до норм КПК строк досудового розслідування має завершитись протягом двох місяців з дня повідомлення особи про підозру, проте невідомо, а також може бути продовжений до шести місяців.
До цього процесу долучились народні депутати, в яких є більші гарантії отримання інформації від органів публічної влади та додаткові можливості контролю.
Мар'яна Багній

Публікацію було створено в рамках проекту «Створення і впровадження державної системи контролю за коштами «Відкритий бюджет», який впроваджується Центром політичних студій та аналітики у партнерстві з Центром громадської адвокатури за фінансової підтримки Європейської комісії в Україні. Думки, погляди належать авторам і не обов'язково відображають погляди Європейської комісії в Україні.

Синдикація

RSS-матеріал

Вхід

Зараз присутні

Зараз присутні 0 користувачів та 1 гість.